Powiedzmy sobie szczerze, nie da się przejść szkoły bezstresowo. Ciągłe kartkówki, sprawdziany czy egzaminy wywołują stres u każdego z uczniów. Szczególnie zbliżający się, tak ważny dla każdego egzamin maturalny, potrafi najtwardszego doprowadzić do paniki. Chyba każdy zna ten stan, kiedy serce zaczyna walić jak oszalałe, kręci się w głowie, pojawia się bezsenność i nieprzyjemny ucisk w żołądku, a to tylko niektóre z objawów.

Jak więc wygrać ze stresem? Nie znam recepty idealnej, ale jako osoba często występująca publicznie i prowadząca odwieczną walkę z tym wrogiem numer jeden, zdradzę wam kilka sprawdzonych sposobów, które pomagają mi przechylić szalę zwycięstwa na moją stronę.
 

1. Uwierz w siebie!

Pierwszą osobą, która powinna w Ciebie uwierzyć w każdej sytuacji, jesteś Ty sam. Stres bierze się głównie z braku poczucia własnej wartości. Jeśli cały czas będziesz wmawiał sobie, że; –Ty nie zdasz, –Ty nie potrafisz,- To dla Ciebie za trudne, itp.,itd.; to sam zaczniesz w to wierzyć i wtedy stres przejmie nad tobą kontrolę. Bardzo łatwo samemu naładować mózg negatywnymi emocjami. Całe szczęście tak samo łatwo naładować go tymi pozytywnymi. Tak więc, kiedy przyjdzie Ci ochota na recytację zdać opisujących Twoją beznadziejność, zamień je na pozytywne określenia. Na przykład zamiast powiedzieć; – Na pewno nie zdam tego egzaminu, powiedz; – Na pewno ten egzamin zdam, dużo się uczyłem i jestem pewny swojej wiedzy. I tu pojawia się druga sprawa mianowicie:
 

2. Bądź przygotowany

No właśnie, kiedy nie jesteśmy zbyt dobrze przygotowani np. do egzaminu czy wystąpienia publicznego, pojawia się stres który bierze się z niepewności. Dobre przygotowanie pomaga zmniejszyć stres nawet o połowę. Nie odkładaj więc nauki do ważnego egzaminu na ostatnią chwilę. Rób notatki, regularnie i często powtarzaj materiał, a nie będziesz martwić się o to, że coś Cię może zaskoczyć. Dobrze przygotowany będziesz pewny siebie i swoich możliwości.
 

3. Wyrzuć to z siebie

Czasami warto porozmawiać o tym, czym się stresujemy z bliską nam osobą. Choćby nasi bliscy mieli o tym samym słuchać po raz tysięczny, samo wypowiedzenie na głos naszych lęków, może pomóc spojrzeć nam na nie z innej perspektywy, a pewność, że znajdujemy wsparcie w kimś bliskim doda nam otuchy.
 

4. Wysypiaj się

Sen jest naprawdę bardzo ważny, to właśnie podczas niego nasz organizm odpoczywa, regeneruje się, oczyszcza z negatywnych myśli i zbiera siły na kolejny dzień. Już nawet sześć godzin snu to stanowczo za mało, zdrowy sen powinien trwać minimum 8 godzin. Najlepiej kłaść się spać przed północą, naukowcy twierdzą, że taki sen jest bardziej efektywny, relaksujący i stabilny. Więc jeśli tak jak ja, należysz do osób z gatunku tzw. sów i największej siły do życia dostajesz w nocy, postaraj się to minimalizować. Spróbuj o godzinie dziesiątej powoli zacząć się wyciszać; wyłącz telefon, laptopa, odłóż książkę i znajdź chwilę tylko dla siebie i na całkowite wyciszenie. Może Ci w tym pomóc ciepła ziołowa herbata lub gorące kakao i spokojna, relaksacyjna muzyka. Przed snem staraj się nie myśleć o niczym negatywnym i stresującym. Nauka do późnych godzin to też nie najlepszy pomysł – zmęczony mózg to niemyślący mózg.

Więcej na ten temat przeczytasz również tutaj.

 

5. Znajdź czas na hobby

Rozładowaniu stresu, sprzyja oderwanie myśli od nękających nas spraw. Nie zapominaj więc o tym, co sprawia Ci radość i zawsze znajduj na to codziennie, przynajmniej pół godziny czasu. Lubisz śpiewać? Zapisz się na zajęcia wokalne, lub nagrywaj filmiki i wrzucaj do neta. Lubisz rysować? Dzień bez rysowania dniem straconym! Czytać? Codziennie, obowiązkowo co najmniej pół godziny czytania ulubionej książki. A może… Twoim największym hobby jest leżenie na brzuchu i oglądanie filmów? To również dozwolone. Tylko staraj się w stresujących okresach nie przesadzać z tym zbytnio i zrezygnować z filmów wywołujących negatywne emocje np. horrorów, bo zamiast pomóc opanować stres tylko go spotęgują. Najlepiej zrób sobie listę fajnych komedii i oglądaj kiedy masz gorszy nastrój.
 

6. Uśmiechaj się

Jak najczęściej, o każdej porze i do wszystkich. To najlepsza super moc jaką ma każdy w walce ze stresem, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie jednocześnie śmiać się i odczuwać stres :) Nawet sztuczny i wymuszony uśmiech potrafi znacznie polepszyć samopoczucie.
 

7. Ruszaj się!

Wielogodzinne przesiadywanie w domu nad książkami męczy nasz wzrok i organizm, do tego powoduje rozdrażnienie, zmęczenie i napady depresji. Dlatego codziennie warto znaleźć chwilę na rozruszanie się, oraz wyjście na świeże powietrze. Zakoduj więc w swoim codziennym planie, godzinę dziennie na aerobik, basen, lub krótki spacer. Jeśli już naprawdę nie masz czasu, lub warunki pogodowe nie zachęcają do wypełznięcia z domu, zrób kilka skłonów i porozciągaj się. Możesz znaleźć również w internecie wiele ciekawych ćwiczeń relaksujących i poprawiających samopoczucie.

O korzyściach aktywności fizycznej przeczytasz również w artykule Matura z Chodakowską.
 

8. Nie zaszywaj się

Nie ważne czy jesteś nawet „superintrowertykiem“, brak kontaktu z innymi ludźmi nie pomoże w rozładowaniu stresu. Czasami naprawdę nie wystarczy czas spędzony w szkole. Warto wyciągnąć na krótki spacer znajomych, spotkać się w neutralnym miejscu i pogadać o nawet największych głupotach świata. Pomoże Ci to oderwać myśli od stresujących sytuacji.
 

9. Jedz zdrowo

Czekolada to bez wątpienia nasz najlepszy przyjaciel w trudnych sytuacjach :) Słodycze dostarczają nam energii, ale niestety jedynie na krótki czas, negatywnie wpływają też na nasze zdrowie. Jednakże,codziennie kawałek gorzkiej czekolady z wysoką zawartością kakao, pomoże w walce ze stresem. Staraj unikać się również kawy i napojów energetycznych, łatwo się od nich uzależnić co skutkuje: rozdrażnieniem, migreną i uczuciem zmęczenia. Pozbywamy się również cennych witamin i minerałów. W sytuacjach stresowych pij dużo wody mineralnej , jedz owoce, warzywa i produkty bogate w błonnik, białko, kwas foliowy,żelazo, cynk i witaminy.
 

10. Pij herbatki :)

Ziołowe herbatki pomagają rozładować stres i napięcie. Szczególnie zbawienne działanie ma niezastąpiona melisa. Wyciszyć pomoże Ci się też rumianek, a mięta oczyści i wyrówna metabolizm. Poprawić nastrój pomogą Ci również herbatki owocowe lub te o całkiem zaskakujących smakach. Przejdź się po sklepach i skompletuj swój własny zestaw herbatek na zły humor i pamiętaj o nich, kiedy przyjdzie Ci ochota sięgnąć po kolejną super uspokajającą tabletkę. Jeśli jednak czujesz, że bez niej się nie obejdzie, znajdź taką ziołową o łagodnym działaniu i bierz w okresie natężonego stresu.
 

11. Znajdź swój sposób

Moim ulubionym sposobem na radzenie sobie ze stresem, który stosuje zaraz przed stresującym wydarzeniem, jest branie głębokich oddechów nosem i powolne wydychanie go ustami. Prawidłowe oddychanie naprawdę potrafi zdziałać cuda. Do tego bardzo lubię metodę, która polega na tym, iż zamykam oczy w spokojnym miejscu i wyobrażam sobie jak powoli rozluźniają się moje poszczególne mięśnie. Polecam również sposób, który bardzo pomaga, a polega na skupieniu całej swojej uwagi na jednym przedmiocie , niech to będzie owoc, ulubiony kwiat lub zupełnie coś innego. Trzeba go w myślach zobaczyć, dotknąć, pooglądać z każdej strony, poczuć jego zapach i smak, pomoże to nam skupić się na innej rzeczy i poukładać myśli.
 

12. Rób plan dnia

Kiedy masz dużo na głowie i nie wiesz od czego masz zacząć najpierw, zacznij od wykonania dokładnego planu zajęć na każdy dzień. Pomoże Ci to posegregować obowiązki i zaplanować czas potrzebny na ich wykonanie. Pamiętaj by w Twoim planie nie zabrakło czasu na hobby, wysiłek fizyczny oraz spotkania z przyjaciółmi. I pamiętaj by nigdy nie robić kilku rzeczy na raz, bo nie skończysz wówczas ani jednej z nich.

I…

13. Popatrz na to z innej strony

Pamiętaj, że nawet tak ważna sprawa jak matura to jeszcze nie koniec świata. Pomyśl, ile osób przed tobą już ją zdało i dlaczego Ty miałbyś sobie nie poradzić. Myśl pozytywnie i pozbądź się stresu,a wszystko będzie dobrze :)

Powodzenia!


Gabriela Czerwińska
Uczennica Zespołu Szkół nr IV w Jaśle, instruktor harcerski i wolontariuszka Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaśle. Pasjonatka muzyki i literatury: śpiewa, gra na gitarze, komponuje własne utwory, pisze wiersze i opowiadania, ma na swoim koncie tomik z poezją – „Tomik z kotem”. W wolnych chwilach zajmuje się grafiką komputerową i …przygotowaniami do matury!

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien