Przygotowując się do matury musimy zapamiętać obszerne i zróżnicowane partie materiału – definicje, zadania, daty, słówka z języka obcego, epoki literackie. Co zrobić, żeby szybciej i sprawniej zapamiętywać materiał? Przede wszystkim – codziennie trenować pamięć! Sprawdźcie 5 sposobów na trening pamięci, a w efekcie na skuteczniejsza naukę.

1.  Mnemotechniki

Wyobraź sobie, że możesz przygotowywać się do egzaminu maturalnego czy trudnej klasówki układając wierszyki, rysując czy bawiąc się w skojarzenia. Na tym właśnie polegają mnemotechniki – to strategie ułatwiające zapamiętywania oparte m.in.: na skojarzeniach, wizualizacji, wyobraźni czy wykorzystaniu zmysłów. Gordon Bower, psycholog i badacz pamięci z Uniwersytetu Yale wykazał, że uczniowie stosujący mnemotechniki zapamiętują do 7 razy więcej niż Ci, którzy uczą się w inny sposób. Mnemotechniki skracają czas potrzebny na zapamiętywanie, pozwalają przyswoić większą ilość informacji a dzięki skojarzeniom i wizualizacjom sama nauka jest bardziej urozmaicona i przyjemniejsza.

Sprawdź więc najciekawsze sposoby na skuteczne i kreatywne zapamiętywanie:

  • Rzymski pokój – to jedna z najstarszych mnemotechnik. Naszym zadaniem jest wyobrażenie sobie pokoju, zwyczajnego, ale wyposażonego w charakterystyczne elementy np. zegar, lampę, obraz, lustro itd. Następnie na każdym z tych przedmiotów „zahaczamy” informację, którą chcemy zapamiętać. Załóżmy, że Twoim zadaniem jest zapamiętać nazwy i znaczenia środków stylistycznych. Wtedy w Twoim pokoju tykający zegar to onomatopeja, obraz przedstawiający dziwną scenę to oksymoron, stary, zakurzony słownik to archaizm, a kalendarz w którym powtarzają się te same daty to anafora. Tylko od Twojej wyobraźni zależy ja „umeblujesz” pokój i jaką taktykę zapamiętywania przyjmiesz ;) Kiedy dojdziesz do wprawy z jednym pokojem, możesz zapamiętywać następne partie materiału tworząc kolejne pokoje, wyposażone w coraz dziwniejsze a przez to łatwiejsze do zapamiętania przedmioty.

  • Łańcuchowa metoda skojarzeń – jedna z najprostszych technik, pozwala zapamiętywać np. ciągi słów, dat, pojęć itd. w określonej kolejności. Żeby to zrobić – trzeba stworzyć opowiadanie. Do każdego słowa, które chcemy zapamiętać tworzymy skojarzenie i łączymy je z kolejnym. Tworząc skojarzenia, uruchom wyobraźnię, niech będą zaskakujące, przejaskrawione, odwołujące się do naszych zmysłów. Całość powinna łączyć się w historię, a im bardziej historia śmieszna, dziwna i zaskakująca – tym lepiej ją zapamiętasz.

  • Rymowanki – chyba najprzyjemniejsza i najzabawniejsza metoda wśród mnemotechnik. Polega na wymyślaniu rymowanych wierszyków do tych partii materiałów, które szczególnie trudno nam zapamiętać. Jeżeli np. za nic w świecie nie możesz zapamiętać jakiejś daty lub definicji – spróbuj „powtórzyć je” w formie wierszyka np. – „Jeden cztery, dziewięć dwa, Kolumb ziemie odkrywa!”, „Kiedy każdy wers tym samym wyrazem zaczynamy – anaforą taki środek nazywamy”.

 

2.  Zgadywanie

Jeżeli nie możesz sobie czegoś przypomnieć – zgaduj. Dopiero po kilku próbach samodzielnego znalezienia rozwiązania – sprawdź jaka jest prawidłowa odpowiedź.

Badania naukowe dowodzą, że skuteczniejszym sposobem na zapamiętanie czegoś jest próba odgadnięcia niż pytanie o prawidłową odpowiedź. Dlaczego zgadując i myląc się ćwiczymy pamięć? Mózg człowieka „zauważa” i „zapisuje” próbę odgadnięcia oraz ewentualny błąd – po to by go nie popełnić w przyszłości. Ucząc się poprzez przypominanie i zgadywanie, szybciej i trwalej zapamiętujemy. Ten sposób dobrze sprawdza się również w życiu codziennym, dzięki czemu możesz na bieżąco trenować swoją pamięć – zamiast pytać, spróbuj odgadnąć imię nowego znajomego, nazwę piosenki, której ostatnio słuchałeś czy kawiarni, którą odwiedziłeś.

 

3.  Rysowanie map myśli

Rysowanie map myśli czyli tzw. mind mapping jest popularną metodą poprawiającą pamięć i zdolność efektywnego uczenia się. Metoda została opracowana przez dwóch brytyjskich naukowców: Tony’ego i Barry’ego Buzana. Mapy myśli to również ciekawy sposób ma tworzenie notatek – podczas lekcji, wykładów czy przygotowując się np. do prezentacji.

Co jest potrzebne żeby uczyć się przy pomocy map myśli? Duża kartka papieru, kilka kolorowych długopisów czy flamastrów i…nieograniczona wyobraźnia :) Jak stworzyć taką mapę?

  • Na środku kartki rysujemy obrazek związany z tematem (najlepiej żeby składał się z trzech kolorów)

  • Do głównego obrazka dorysowujemy grube linie z najważniejszymi dla naszego tematu – słowami, pojęciami, zagadnieniami. Do nich – dorysowujemy kolejne, tym razem cieńsze linie

  • Najważniejsze słowa zaznaczmy najsilniej – wyraźnym kolorem, pogrubieniem itd.

  • Staramy się żeby było kolorowo i różnorodnie – używamy wielu różnych kolorów, liter różnej wielkości, zapisujemy raz drukowanymi,raz małymi literami, dorysowujemy symbole i obrazki

  • Nasza mapa może być zupełnie…nielogiczna. Skojarzenia, które na niej umieścimy mają być czytelne dla nas. Kiedy chcemy przypomnieć sobie na egzaminie jakieś zagadnienie – zamykamy oczy, widzimy „naszą” mapę i znamy odpowiedź.

Dlaczego rysując mapy myśli zapamiętujemy więcej, szybciej i na dłużej? Forma map myśli, przypomina sposób w jaki nasz mózg organizuje i przechowuje informacje. Ucząc się w ten sposób, wykorzystujemy pracę obydwu półkul mózgowych i pobudzamy myślenie przestrzenno-obrazowe. A poza tym – nauka w takiej formie jest przyjemna, dzięki czemu nie kojarzy nam się z szkolnym przymusem.

 

4.  Poruszanie…oczami

Tak, poruszanie oczami ma wpływ na Twoją pamięć :) Chodzi o wodzenie wzrokiem z jednej strony na drugą – takie poziome ruchy gałki ocznej wpływają na współpracę prawej i lewej półkuli mózgu, a co za tym idzie – usprawniają naszą pamięć. Już 30 sekundowe ruchy gałek ocznych w lewo i prawo dają pozytywne efekty! Dodatkowo, naukowcy z Manchester Metropolitan University, dowiedli, że regularne ćwiczenia z gałkami ocznymi rozwijają tzw. pamięć rozpoznawczą, która odpowiada m.in.: za rozpoznawanie prawidłowych odpowiedzi podczas egzaminów testowych.

 

5.  Głębokie oddychanie

Kiedy ostatni raz zwróciłeś uwagę na to, jak…oddychasz? Często czynności, które oczywiste i mimowolne , tak jak oddychanie, umykają naszej uwadze. Tymczasem higiena oddychania wspiera naszą równowagę fizyczną, psychiczną i emocjonalną oraz rozwija pamięć. Podczas głębokiego, spokojnego oddechu organizm pobiera nawet 10 razy więcej tlenu niż podczas płytkiego oddechu i usuwa prawie 70 % zbędnych substancji i toksyn. Kiedy oddychamy płytko i „byle jak”, mózg bywa niedotleniony – w efekcie nasza pamięć jest słabsza a nauka mniej skuteczna. Jak oddychać żeby wspomóc nasza pamięć? Staraj się oddychać przeponą – przy wdechu napełnij brzuch powietrzem jak balon, przy wydechu – wypuść powoli powietrze. Spróbuj na świadome oddychanie poświęcić przynajmniej 15 minut każdego dnia.

Myśl, że przed przed maturą, klasówką czy innym ważnym egzaminem musimy opanować dużą partię materiału może nas stresować i zniechęcać do rozpoczęcia nauki. Wtedy warto spróbować, którejś z zaproponowanych wyżej metod. Oczywiście najlepiej stosować je regularnie – aby nasza pamięć była naprawdę super skuteczna ;)

O tym jak uczyć się skutecznie i przyjemnie przeczytacie również w artykułach: Nauka niekonwencjonalna oraz Nauka też może być przyjemna.



WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien