Czy myślałeś kiedyś nad tym, że aktywność fizyczna wpływa nie tylko na zmiany w budowie ciała, lepszy wygląd i samopoczucie? Ma ona również ogromny wpływ na twoją pamięć oraz koncentrację. W czasach kiedy jesteśmy w stanie wygospodarować czas na naukę, pracę czy wyjścia z przyjaciółmi, warto również starać się znaleźć czas na większą lub mniejszą porcję ruchu.
 

Mózg często porównywany jest do mięśni. Im więcej wykonasz ćwiczeń intelektualnych, tym lepsze efekty otrzymasz – podobnie jak z ćwiczeniami na inne partie ciała. Ale można połączyć jedno z drugim. Badania bowiem wykazują, iż aktywność fizyczna w różnej formie pomaga między innymi w radzeniem sobie ze stresem, sprzyja koncentracji, zapamiętywaniu informacji oraz poprawia jakość snu.
 

POPRAWA KONCENTRACJI

Jeśli nasz mózg posiada niższy poziom krwinek czerwonych czyli po prostu mniej tlenu, nasza zdolność koncentracji w znaczmy stopniu obniża się. Rozwijając ten temat, gdy nasza koncentracja opada, o wiele trudniej nauczyć nam się nawet bardzo prostych i na pierwszy rzut oka banalnych rzeczy. Eksperymenty na to by potwierdzić tą teorie zostały przeprowadzone przez duńskich naukowców. Pokazały one, że lekcje przerywane dwudziestominutowymi ćwiczeniami aerobowymi sprawiały, że uczniowie lepiej koncentrowali sie na zajęciach szkolnych. Jednym słowem aktywność fizyczna powoduje, iż więcej tlenu dostaje się do mózgu, a to pomaga mu lepiej funkcjonować.
 

POPRAWA ZDROWIA PSYCHICZNEGO

Ilu z Was w tym momencie pomyślało – „Co zdrowie psychiczne ma do nauki?”. Otóż bardzo ważną rzeczą jest to, by podczas nauki nasze samopoczucie psychiczne było odpowiednie. Wyobrażacie sobie uczyć się danej partii materiału, kiedy przez głowę przewijają się tysiące myśli dotyczące tego, jak w danym momencie czujemy się kiepsko? Chcąc czy nie aktywność fizyczna w dużej mierze poprawie nasze samopoczucie. Wiem to również na własnym przykładzie. Dzięki niej czuję się wypoczęta, co gwarantuje mi o wiele większe przyswajanie wiedzy.
 

MNIEJ STRESU
 
Ćwiczenia fizyczne, a w szczególności joga czy stretching jest doskonałą receptą na redukcję stresu. W momencie stresu serce przyśpiesza, mięśnie się spinają, ręce oraz głos drży, a w głowie tysiące myśli. Joga pomaga nam kontrolować nam całe ciało oraz wprowadza nas w stan relaksacji. Zaglądając znów do przeprowadzonych badań potwierdziły one, że po ośmiu tygodniach codziennych ćwiczeń jogi, uczestnicy biorący udział w eksperymencie zgłaszali obniżenie stresu.
 

WIĘCEJ KREATYWNOŚCI

Nie mówimy tutaj tylko o ćwiczeniach ale również np. o spacerach na świeżym powietrzu. Taka aktywność poprawia tzw. „myślenie dywergencyjne”, czyli takie które otwiera nas na nowe perspektywy oraz zakłada wiele punktów myślenia, a tym samym pobudza naszą kreatywność. Jak widać – nie samo siedzenia za biurkiem i głowienie się na dany temat przynosi rezultaty :-)
 

POPRAWA JAKOŚCI SNU

Sen ma równie ważny wpływ na to, by dobrze przyswoić wiedzę. Człowiek wyspany ma więcej energii co powoduje większy zapał do nauki. Czasem wystarczy krótki spacer przed snem a po przyjściu do domu „zasypiamy jak dziecko” by na drugi dzień wstać i mieć siłę na naukę. Dotleniamy w ten sposób nasz organizm. Zmęczenie spowodowane uprawianiem sportu czy spacerem spowoduje, że sen przyjedzie szybciej.
 

Podsumowując, nie od dziś wiadomo iż „sport to zdrowie”. Dzięki niemu oprócz zmian wizualnych może znaczne poprawić zdolność do nauki. Każdy powinien znaleźć minimum 20-30 min przynajmniej 3 razy w tygodniu na podejmowanie aktywności fizycznej. Fajnie jest testować i próbować nowych rzeczy by w końcu znaleźć tą dziedzinę sportu która przypadnie nam do gustu i będziemy chcieli do niej wracać.

Powodzenia!
 


Weronika Adamska
Uczennica Zespołu Szkół Technicznych im. E. Kwiatkowskiego w Rzeszowie w klasie o kierunku technik organizacji reklamy. Fanka aktywności sportowej.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien